Der CTS//circle.responsibleComputing veranstaltet unseren ersten Brown-Bag-Talk des Jahres 2025 zum Thema Educational Games for Digital Education: Uncovering learners’ misconceptions mit Assistant Professor Dr. rer. nat. René Röpke. Teilnahme ist vor Ort oder online möglich.
Über die Person
René Röpke ist Assistenzprofessor und Leiter des LTeD Research Lab (Learning Technologies and eDidactics) an der Fakultät für Informatik der TU Wien. Außerdem leitet das TU Wien Informatics eduLAB, eine Outreach-Initiative zur Förderung informatischer Bildung gerichtet an Kinder und Jugendliche ab 7 Jahren. Seine Forschungsinteressen umfassen Themen und Projekte im Bereich Game-based Learning und Gamification für digitale und informatische Bildung, sowie Learning Analytics und KI-gestützte Studienverlaufsplanung und -analyse. Zudem forscht er mit seinem Team zu informatisch-didaktischen Fragestellungen, Computational Thinking und AI Literacy. Am CTS leitet er den Circle didactics und schlägt mit seinem Beitrag zum Seminar eine Brücke zwischen Responsible Computing und Didactics.
Seminar Details
- Educational Games for Digital Education: Uncovering learners' misconceptions
- Assistant Professor Dr. rer. nat. René Röpke
- 16. Jänner 2025 12:00 - 13:00
- TU Wien: Gußhausstraße 27 - 29, 1040 Wien (Raum: CA0335) und online
Abstract (nur Englisch): By providing an engaging learning environment in which learners turn into players and subject matter is understood as game content, games for learning aim to support learning processes such as knowledge acquisition and skill practice. Educational games can be designed and implemented in various forms and for different purposes, one of which is to foster digital education and break down topics into playful, accessible learning experiences. When it comes to topics of IT security and Social Engineering, educational games have the opportunity to provide a risk-free learning environment where learners can experiment, make mistakes and be irresponsible for once, but without the fear of possibly unknown consequences. Drawn from the design of existing educational games, this input to the seminar will shed light on design issues, lost opportunities for insights and how small changes can make a different in understanding learners' misconceptions.